Naturparkugen starter i Nymindegab. Skumringskoncert ved solnedgang kl. 19

Aktivitet

Aftenvandring ved Nationalpark Vadehavets udspring

Mød os i skumringen hvor Nationalpark Vadehavet starter og oplev nationalpark dagen på en ny måde.

Der er tradition for at fejre den internationale nationalpark dag sidst i maj hvert år, og i år bliver ingen undtagelse. NaturKulturVarde inviterer alle til at opleve det inderste nordlige område i nationalparken.

Ved du, at Nationalpark Vadehavet går helt op i Varde by, og at området tæt på byen byder på helt fantastiske natur- og kulturoplevelser?

Tag med på vores aftenvandring fra nationalparkens udspring i Varde by, gå langs åen og hør fortællinger om

• de specielle arter som lever i det skjulte i området – både planter og dyr
  • naturen i ådalen med fokus på Vadehavets betydning og særlige arter
  • lystfiskeri og livet under overfladen i åen, bl.a. laks og snæbel
  • kampene på slotsbanken og de sveddryppende historier om pramdragere og kalkbrænderi
  • historien om kalkovnen og pramstedet – da vandet var transportens motorvej
  • sidst men ikke mindst – få mulighed for smagsprøver af dyr, der laver naturpleje i området.

Deltagerne møder ved slotsbanken, hvor de bydes velkommen og får den første formidling. Efterfølgende går deltagerne selv på det bynære loop langs Kyst-til-kyst stien i Varde ådal, hvor de undervejs møder både natur- og kulturformidlere.

Turen afsluttes efter ca. 4 km. tilbage ved Torvegade broen med en forventet varighed på 2-2½ time.

Onsdag 24. maj 2023 kl. 17.00.

Tilmelding online her