31. marts 2021

Enden på en lang historie

Da de arkæologiske undersøgelser på Viking Link begyndte i marts 2020, blev de første søgegrøfter trukket i den sandede jord øst for Blåbjerg Klitplantage.

Nu er de sidste par meter på den 52 km lange forundersøgelse netop blevet gravet inde i plantagen. Afslutningen på projektet bød her på sand, sand og sand. Og vand. Der var derfor ingen arkæologi at komme efter i det dybe vestjyske fygesandslag, som hurtigt skred sammen og blev til kviksand.

Til venstre: Afslutningen på Viking Link i Blåbjerg Klitplantage. Til højre: Jorden skrider sammen og efterlader intet til de nysgerrige arkæologøjne. Vi kunne ikke komme under sandet.

Resten af Viking Link har dog budt på 10.000 års spændende arkæologi spredt fra vest mod øst i Varde Kommune. Hvis du vil høre hele den lange historie, kan du finde den i Opdatering 2020 – Årbog for Vardemuseerne og Ringkøbing-Skjern Museum. Køb den lige her.

Det hvide sand lyser op i marts 2020, hvor undersøgelserne på Viking Link begyndte øst for plantagen

* Viking Link er et projekt af Energinet, som anlægger en 770 km lang elforbindelse mellem Danmark og Storbritannien. Arkæologi Vestjylland – ArkVest – har stået for de arkæologiske undersøgelser i Varde Kommune.