30. april 2020

Kunstquiz: Fortvivlelse og hudløshed på lærredet

Vi fortsætter vores ugentlige kunstquiz - denne gang handler det om liv og død, smerte og kærlighedens grusomhed. Gæt med og deltag i konkurrencen om bogen ”Efter surrealismen. Surreelle tendenser i dansk kunst efter 1960” af Anne Lie Stokbro.

Vi har et spændende maleri i vores samling i JANUS. Vi holder meget af det, selvom det ikke ligefrem kan siges at være et behageligt billede. Det er der mange af denne kunstners værker, der ikke er. Flere af dem kan endda virke onde og truende, ligefrem dommedagsagtige.

Vores maler, som er emnet for denne uges kunstquiz, er en kompromisløs og konsekvent kunstner.  Med afsæt i sit eget liv har han siden debuten i begyndelsen af 60’erne udforsket det eksistentielle i menneskets tilværelse. Temaerne er liv og død, smerte og kærlighedens grusomhed. Fortvivlelse og hudløshed har gennemsyret mange af hans lærreder, og man fornemmer en kunstner, som i sjælden grad er identisk med sit maleri.

Udstillingen i JANUS

 

Det er en meget anerkendt kunstner, vi her har med at gøre. Han fik kunstnerisk succes lige fra begyndelsen af sin karriere. Siden 1983 har han modtaget Statens Kunstfonds livsvarige ydelse og desuden flere arbejdslegater. Hans billeder blev tidligt erhvervet af Statens Kunstfond og kunstmuseerne. Sammen med H. C. Rylander repræsenterede han Danmark på Venedig Biennalen i 1984.

Kunstneren er født i 1946 og er uddannet fra kunstakademiet i København 1964-1967. Da han debuterede i 1960erne, var han en outsider. Der var ikke mange på den tid, der som han malede figurativt og hentede sin inspiration i græsk mytologi, Biblen og klassiske forfattere som Dostojevskij og Orwell. Desuden var han som ung meget optaget af både italiensk renæssance og surrealisme med forbilleder som Salvador Dali og Francis Bacon

Vores maleri af kunstneren har titlen ”Forfædrenes synder”. Det er et tidligt værk, fra 1967-69. Her fornemmer man forkærligheden for surrealismen og for den klassiske kunsthistorie. Der er bl.a. træk, der leder tanken hen på den italienske surrealist Giorgio de Chirico, og titlen og det lillebitte æble i vinduet giver bibelske associationer – til syndefaldet. Med den hovedløse og amputerede figur med blottet kød og sener (’hudløs’) er billedet desuden typisk for det ene spor (det tidlige) i vores kunstners produktion: det uhyggelige og frastødende. Det andet spor blev vi præsenteret for på hans udstilling i i JANUS i 2010, nemlig det smukke og harmoniske.

Det første spor kalder kunstneren for ”Klagesange”, mens det andet er ”Lovsange”.

”Forfædrenes synder” – kan du gætte kunstneren?

 

Kunstquiz

Hvem er denne kunstner?

Skriv dit svar i kommentarfeltet på Vardemuseernes facebookside.

Vi trækker lod blandt de rigtige svar, og den heldige udtrukne får bogen ”Efter surrealismen. Surreelle tendenser i dansk kunst efter 1960” af Anne Lie Stokbro.