Udstilling

Du skal ha’ sjælen med – et fotografisk digt

Varde Kunstforening, Vardemuseerne og 7-kanten samarbejder om kunstudstillingen i anledning af 7-kantens 50-års jubilæum : ”Du skal ha’ sjælen med – et fotografisk digt”

Varde Kunstforenings udstillingssal i Museum Frello fyldes af fotografier, som fortæller om 7-kanten, den vestjyske amatørscenes historie gennem modeller, der er klædt i foreningens mange spektakulære kostumer gennem årene. Modellerne har alle tilknytning til 7-kanten, og man møder dem i mandshøjde. Fotostaterne måler nemlig 1 x 2 meter.

7-kantens 50-års jubilæum

Udover billederne kan man også opleve en lydinstallation, hvor nogle af modellerne på flere sprog har indtalt vers af en salme, så det bliver en oplevelse for flere sanser, fortæller leder af systuen i 7-kanten, Agnethe Vestergård Pedersen, der har udvalgt kostumerne til udstillingen.

7-kantens 50-års jubilæum

Modellerne er klædt i foreningens mange spektakulære kostumer fra gennem årene.

Titlerne på billederne i udstillingen har alle en skjult opfordring, som kan lægge op til diskussion for hele familien på tværs af generationer. Kan prinsesser godt være ældre damer? Ja, hvis de har sovet i 100 år, så kan de jo sagtens. Hvis man kigger nærmere på en ung dame i 50’er-kjole, træder hun ud af 50’erne ved at være en moderne kvinde, der er imod at barbere sine ben. Billederne skubber altså til beskueren og stiller spørgsmål til, hvad vi synes er normalt.

Udstillingen i anledning af 7-kantens 50-års jubilæum kan ses fra den 4.12 2020 – 17.1. 2021 tirsdag – søndag 10 – 16. Fernisering med start i Sct. Jacobi Kirke er fredag den 4. december kl. 15-17. For at kunne gøre ferniseringen så Corona sikker som muligt, skal man tilmelde sig på mail: Inger Rørvang, jnrvarde@mail.dk.

Medlemmer af Varde Kunstforening kommer gratis ind hele perioden.

Varde Kunstforening
Besøg Varde Kunstforenings hjemmeside