Historie på lager – skattejagt på museet

Kom ud og gå på opdagelse i Vardemusernes mere end 80.000 museumsgenstande som ligger på magasinet i Oksbøl.

Vardemuseernes formidler vil fortælle om stedet og om hvorfor det overhovedet eksisterer, men vi kommer også ind på naturvidenskabelige emner som konservering og datering.

På grund af det utrolige antal genstande, kan vi efter jeres ønske dykke ned i lige den periode, eller det emne som I måtte ønske.

Til forløbet hører et undervisningsmateriale udviklet af Vardemuseerne og Sct. Jacobi skole med lektioner i både Historie og Fysik/kemi. I kan vælge at downloade materialet her nedenfor og bruge det inden vi sammen besøger magasinet.

Undervisningsmaterialet

Historie på lager kombinerer fagene Historie, Geografi og Fysik/Kemi.

I Historie arbejder eleverne med en historisk periode eller hændelse, men samtidigt også med selve faget og den historiske metode. I Fysik/Kemi bliver eleverne klogere på Atomer og Isotoper og finder ud af, hvordan viden om disse, hjælper historikere og arkæologer i deres arbejde. I Geografi arbejder eleverne med geologi og hvordan forskellige isotoper fordeler sig i forskellige områder af jorden.

Forløbet har som omdrejningspunkt et besøg på Vardemusernes magasin, hvor eleverne skal høre om arkæologi, konservering, historisk forskning og om selve magasinet.

Faglighed der bringes i spil: Historie, Geografi, Fysik, Kemi

Forenklede fællesmål:

• Eleven har viden om historisk udvikling
  • Eleven kan udlede forklaringer på historiske forhold og forløb ud fra historiske scenarier
  • Eleven kan redegøre for brug af fortiden i argumentation og handling
  • Eleven har viden om forandringer af samfund lokalt, regionalt og globalt
  • Eleven kan formulere og undersøge en afgrænset problemstilling med naturfagligt indhold
  • Eleven har viden om kriterier for evaluering af undersøgelser i naturfag
  • Eleven kan anvende modeller til forklaring af fænomener og problemstillinger i naturfag
  • Eleven kan forklare hvordan naturvidenskabelig viden diskuteres og udvikles
  • Eleven har viden om metoder til at formidle naturfaglige forhold

Forløbet er en del af Voyager