Udstilling

Fynsk Forår – i Nymindegabmalernes fodspor

Oplev Nymindegabs fantastiske natur udfoldet i kunsten.

Maleren Johannes Larsen (1867-1961) er kendt for sine mange skildringer af Danmarks fugle samt sit virke i kunstnergruppen Fynbomalerne. Men i begyndelsen af det 20. århundrede blev han også draget af den smukke natur omkring Nymindegab og Filsø, hvor han fandt inspiration til mange af sine malerier. Flere af Larsens enestående værker findes i Nymindegab Museums egen samling. Larsen var samtidig en del af Den fynske Forårsudstilling, en kunstnersammenslutning oprettet i 1929. Siden da har sammenslutningen hvert år omkring påske udstillet deres værker, og i år samles gruppen helt ekstraordinært i Nymindegab Museums smukke sale.

I særudstillingen Fynsk Forår – I Nymindegabmalernes fodspor er sammenslutningens nuværende kunstnerne gået ikke kun i Johannes Larsen men også i Nymindegabmalernes fodspor. Kunstnerne har ladet sig inspirere af naturen og udtrykker dette gennem en bred vifte af stilarter og materialer. Udstillingen vises i perioden 5.april-20.oktober 2024.