Velkommen til Vardemuseernes presserum

Pressen er altid velkommen i redaktionelt øjemed på alle vores museer.

Akkreditering til pressebesøg kan fås ved at skrive en mail med navn, medie og anledning.

Som udgangspunkt skal du kontakte os minimum 48 timer før det ønskede besøg. Vi godtager kun pressekort, hvis du har meldt din ankomst på forhånd og vi kender formålet med dit besøg.

Vi svarer også gerne på alverdens spørgsmål om vores udstillinger, og hjælper i det hele taget med alt, hvad du som journalist kan have brug for.

Fotos

Det er tilladt at fotografere til privat brug, men kommercielle fotos er kun tilladt efter skriftlig aftale med Vardemuseerne. Fotos til pressebrug kan hentes nedenfor. Ønsker du selv at tage fotos, optage film eller lyd til pressebrug, kontakt da Helle Ølgaard inden fotooptagelsen.

Vardemuseerne har fået ny bestyrelse for perioden 2022-2025

Pressemeddelelse den 3.2.2022

Vardemuseernes nye bestyrelse for de kommende fire år har netop konstitueret sig, og det er et stærkt hold, der nu skal videreføre arbejdet med museets ambitiøse vækstplan.

På et bestyrelsesmøde i denne uge kunne Vardemuseernes nye bestyrelse samles for første gang. Det er et hold med en stor og vigtig erfaring fra både kulturens verden, friluftslivet, turismebranchen og det politiske liv, der nu skal videreføre arbejdet med et museumshus i rivende udvikling.
Forhenværende borgmester Erik Buhl Nielsen er ny formand for bestyrelsen, og direktør for Destination Vesterhavet, Peer Kristensen er blevet næstformand.

”Det er med stor forventning og stor ydmyghed, jeg overtager formandsposten i Vardemuseerne. Det er museum, der har været igennem en fantastisk udvikling de sidste år, og det skal vi fortsætte.”

Erik Buhl, formand for Vardemuseernes bestyrelse.

Erik Buhl

Fhv. borgmester Erik Buhl ved indvielsen af Tirpitz i 2017.

Derudover er også bl.a. Kulturudvalgsformand i Varde Kommune, Sandie Eis Ravn valgt ind.

”Jeg har fulgt Vardemuseerne gennem de sidste fire år, hvor jeg var medlem af Kultur- og Fritidsudvalget, og glæder mig til nu at komme endnu tættere på museet – både som formand for kulturudvalget og som medlem af museets bestyrelse. Der er ikke tvivl om, at samarbejdet mellem kommune og museum er både frugtbart og vigtigt.”

Sandie Eis Ravn, Kulturudvalgsformand i Varde Kommune

Også museumsdirektør Claus Kjeld Jensen ser frem til samarbejdet med den nye bestyrelse.

”Vi har altid haft gode bestyrelser på Vardemuseerne, og denne her er virkelig stærk. Det har vi også brug for, for vi har mange nye og spændende projekter, vi glæder os til at realisere i de næste fire år. Først og fremmest åbningen af FLUGT – Refugee Museum of Denmark til sommer.”

Claus Kjeld Jensen, Museumsdirektør

VARDEMUSEERNES NYE BESTYRELSE FOR PERIODEN 2022-2025
Erik Buhl Nielsen, bestyrelsesformand
Peer Heldgaard Kristensen, direktør for Destination Vesterhavet, næstformand
Sandie Eis Ravn, Kulturudvalgsformand i Varde Kommune
Lars Teglgaard, udpeget af Varde Byråd
Henrik Vej Kastrupsen, udpeget af Varde Byråd
Hanne Voetmann, udpeget af Friluftsrådet
Knud F. Nielsen, udpeget af museumsforeningerne omkring Vardemuseerne
Bjarke Regn Svendsen, udpeget af JANUS foreningens bestyrelse.
Stefanie Howlett, udpeget som observatør af medarbejderne fra Vardemuseerne

OM VARDEMUSEERNE
Vardemuseerne står bag i alt 10 museer med vidt forskellige temaer som kunst, historie og arkæologi, og har derudover afdelinger for naturformidling og formidling til skoler. I 2017 åbnede Vardemuseernes første internationale museumsattraktion TIRPITZ, der siden åbningen er blevet besøgt af op mod 900.000 gæster. I sommeren 2022 åbner FLUGT – Refugee Museum of Denmark.

Pressefotos

Pressemeddelelser