01.01. – 31.03, Indskoling

Hvordan så hverdagen ud om vinteren i gamle dage før man fik elektricitet? Hvad gjorde man for at holde varmen både inde- og udendørs, og hvad fik man tiden til at gå med efter mørkets frembrud?

Forløbet giver indblik i almindelige danskeres levevilkår i mørke og kolde tider. Med udgangspunkt i elevernes egen forståelse og opfattelse af vinteren bevæger vi os tilbage til tiden før elektriciteten. Gennem samtale sætter vi fokus på, hvordan mennesker rent praktisk har taklet vinterens udfordringer. Autentiske museumsgenstande, levende billeder og højtlæsning i petroleumslampens skær supplerer samtalen for at aktivere elevernes sanser i læreprocessen.

Forløbet kan nemt tilpasses ift. tema og perspektiv. Der medfølger tilmed undervisningsmateriale, der både kan anvendes før og efter selve museumsbesøget. Byd fx lyset velkommen med en lygtefest på skolen, tegn et vintereventyr eller klæd påklædningsdukkerne rigtigt på efter årstiderne.